.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تهيه چيپس از ماهي كيلكا

عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي سوادكوه از تهيه چيپس از ماهي كيلكا خبر داد. 

ميترا آرين‌نژاد در جمع كارشناسان مركز ملي تحقيقات فرآوري آبزيان اظهار داشت: با توجه به منابع غني ماهي كيلكا و ارزش غذايي بالاي آن مي‌توان فرآورده‌‌اي كه داراي كيفيت و ارزش تغذيه‌اي باشد از ماهي كيلكا تهيه كرد.
وي ادامه داد: چيپس ماهي محصولي است كه امروزه در بسياري از كشورهاي آسيايي به‌ويژه مالزي، تايلند، سريلانكا و اندونزي مورد مصرف قرار مي‌گيرد.
آرين‌نژاد با بيان اينكه چيپس ماهي در كشورهاي غربي با عنوان فرآورده‌هاي متوسط طبقه‌بندي مي‌شود، افزود: مراحل مختلف توليد آن شامل روش اكتراسيون يا پخت با بخار است.
عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي سوادكوه خاطرنشان كرد: چيپس تهيه شده را مي‌توان به دو صورت سرخ شده و سرخ نشده به بازار عرضه كرد.
وي تصريح كرد: چيپس ماهي در نمونه سرخ شده بلافاصله پس از خريد قابل مصرف بوده و زمان ماندگاري كمي دارد و بايد در پوشش‌هاي تيره كه مقابل نور و اكسيژن غيرقابل نفوذ است، بسته‌بندي شود.
آرين‌نژاد با اشاره به اينكه چيپس سرخ نشده ماهي بايد قبل از مصرف سرخ شود، گفت: اين نمونه از مدت ماندگاري بالايي برخوردار است و نور و اكسيژن هوا اثري بر كيفيت چيپس نمي‌گذارد.
به گفته وي چيپس ماهي را مي‌توان بسته به نوع و طراحي دستگاه‌هاي قالب‌زني به اشكال مختلف لوله‌اي يا بيسكويتي با نقش‌هاي مختلف حك شده بر روي آن در آورده و با ظاهري شفاف به بازار عرضه كرد.

* توليد چيپس ماهي با استفاده از ضايعات صنايع شيلات
كارشناس بخش علوم و صنايع غذايي دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز نيز به فرمولاسيون و توليد چيپس ماهي با استفاده از ضايعات صنايع شيلات اشاره كرد و گفت: با استفاده از ماهيان درجه دو و 3 و توليد چيپس از آنها مي‌توان ضايعات صنايع شيلات را كاهش داده و موجب تنوع بخشيدن به محصولات و فرآورده‌هاي شيلاتي از طريق گنجاندن آبزيان در تنقلات و بهبود وضعيت سلامت جامعه شد.
مرضيه موسوي‌نسب هدف اين تحقيق را توليد چيپس ماهي و سوريمي و همچنين بررسي ويژگي فيزيكو شيميايي آن طي 3 ماه نگهداري در دماي اتاق عنوان كرد و افزود: آزمايش‌ها شامل اندازه‌گيري عدد اسيدي، عدد پراكسيد، PH، رطوبت و شمارش كلي باكتري‌ها و كپك بود.
وي با اشاره به اينكه طي نگهداري عدد اسيدي و عدد پراكسيد افزايش يافت، خاطرنشان كرد: ميزان PH تغيير زيادي نداشته و مقدار رطوبت طي نگهداري افزايش يافت.
به گفته موسوي‌نسب باكتري و كپك در مدت نگهداري مشاهده نشده و شمارش كلي باكتري‌ها و كپك پس از 3 ماه نگهداري صفر تعيين شد.

* بررسي تاثير نگهداري ميگوي منجمد بر ويژگي كيفي آن
موسوي‌نسب به بررسي تاثير نگهداري ميگوي منجمد به صورت كامل، خام و پخته بر ويژگي كيفي آن اشاره كرد و اظهار داشت: ميگو يك محصول بسيار فسادپذير است كه به صورت‌هاي مختلف با پوسته و سر، بدون سر، خام، نيمه پخته و پخته عرضه مي‌شود.
كارشناس بخش علوم و صنايع غذايي دانشكده كشاورزي دانشگاه شيراز دماي پايين را از مهم‌ترين روش‌هاي نگهداري ميگو ناميد و افزود: مزه و ارزش تغذيه‌اي ميگو در اين روش حفظ مي‌شود.
وي انجماد را يك روش موثر در نگهداري غذاهاي دريايي دانست و تصريح كرد: هدف از اين تحقيق تهيه سه شكل ميگوي صورتي خليج فارس به صورت كامل، خام و پخته بوده است.
موسوي‌نسب خاطرنشان كرد: نتايج نشان دادند PH نمونه‌هاي خام و پخته پس از 6 ماه نگهداري انجمادي در حد قابل قبول بوده و تعداد مجموع باكتري‌هاي هوازي در نمونه‌هاي پخته كمتر از دو نمونه ديگر است.
به گفته وي بهتر است هر سه نمونه ميگو كمتر از 6 ماه و همراه با پوسته نگهداري شوند./1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.317 seconds.